Σοβαρά ερωτήματα για την ταυτοποίηση προσώπων, μετά τις αποκαλύψεις ότι ο μάρτυρας ίσως δεν ήταν ο «Φραπές» των επισυνδέσεων.
Απίστευτη τροπή φαίνεται να παίρνει η υπόθεση του Γιώργου Ξυλούρη, γνωστού στον δημόσιο λόγο ως «Φραπέ», μετά τη θυελλώδη παρουσία του στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και την επιλογή του να μην απαντήσει στις περισσότερες ερωτήσεις, επικαλούμενος το δικαίωμα της σιωπής.
Δείτε το βίντεο:
Όσο περνούν οι ημέρες, νέα στοιχεία έρχονται στο φως και αλλάζουν τα δεδομένα της υπόθεσης. Σύμφωνα με όσα ανέφερε η εκπομπή «Αποκαλύψεις», δεν αποκλείεται στην Εξεταστική να κλήθηκε τελικά λάθος πρόσωπο, γεγονός που ανοίγει έναν νέο κύκλο προβληματισμού γύρω από τη διαδικασία που ακολουθήθηκε.
Το μπέρδεμα με το παρατσούκλι
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο ίδιος ο Γιώργος Ξυλούρης, το προσωνύμιο «Φραπές» δεν τον αφορά. Όπως υποστήριξε, το παρατσούκλι με το οποίο είναι γνωστός στο περιβάλλον του είναι «Τζιτζής», ενώ ο πραγματικός «Φραπές» φέρεται να είναι άλλο μέλος της οικογένειας Ξυλούρη.
Δείτε το βίντεο:
Η αποκάλυψη αυτή έρχεται να εξηγήσει, εν μέρει, το αλαλούμ που έχει δημιουργηθεί γύρω από το πρόσωπο του μάρτυρα, αλλά ταυτόχρονα εγείρει σοβαρά ερωτήματα για το πώς έγινε η ταυτοποίηση στις τηλεφωνικές επισυνδέσεις που αποτέλεσαν βασικό στοιχείο της έρευνας.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το μπέρδεμα αποδίδεται σε λάθη και παραλείψεις κατά την απομαγνητοφώνηση των συνομιλιών. Λάθη που, όπως επισημαίνεται, μπορεί να έχουν οδηγήσει σε λανθασμένα συμπεράσματα για το ποιος μιλούσε και ποιος εμπλεκόταν σε κάθε περίπτωση.
Οι τηλεφωνικοί αριθμοί και το κρίσιμο λάθος
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το στοιχείο που αφορά τους τηλεφωνικούς αριθμούς. Όπως μετέδωσε η εκπομπή, στο όνομα του Γιώργου Ξυλούρη εμφανίζονταν τέσσερις ή πέντε αριθμοί τηλεφώνου. Τον έναν χρησιμοποιούσε ο ίδιος, ενώ οι υπόλοιποι ανήκαν και χρησιμοποιούνταν από άλλα μέλη της οικογένειας.

Όταν οι Αρχές ξεκίνησαν να εξετάζουν τις επισυνδέσεις και να αναζητούν τα πρόσωπα που μιλούσαν στα συγκεκριμένα τηλέφωνα, θεώρησαν ότι κάθε συνομιλία που προερχόταν από αυτούς τους αριθμούς ανήκε στον Γιώργο Ξυλούρη. Έτσι, η ταυτοποίηση έγινε με βάση το όνομα στον αριθμό και όχι με βάση τον πραγματικό χρήστη της γραμμής.
Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί η εικόνα ενός και μόνο προσώπου με πολλαπλές συνομιλίες και ρόλους, κάτι που πλέον αμφισβητείται ευθέως.
Οι αντιδράσεις και τα ερωτήματα
Η εξέλιξη αυτή έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, καθώς αν επιβεβαιωθεί ότι στην Εξεταστική κλήθηκε λάθος άτομο, τίθεται ζήτημα αξιοπιστίας της διαδικασίας και της ίδιας της έρευνας. Παράλληλα, δημιουργείται προβληματισμός για το κατά πόσο οι επισυνδέσεις και οι απομαγνητοφωνήσεις μπορούν να αποτελέσουν ασφαλή βάση για κρίσιμες πολιτικές και κοινοβουλευτικές διαδικασίες.
Προς το παρόν, το μόνο βέβαιο είναι ότι η υπόθεση «Φραπέ» απέχει πολύ από το να θεωρηθεί κλειστή. Αντίθετα, δείχνει να ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο, στο οποίο τα λάθη, οι παρανοήσεις και οι βιαστικές ταυτοποιήσεις μπαίνουν στο μικροσκόπιο.
Κλείνει μεγάλο κανάλι
Ήταν 1η Αυγούστου 1981 όταν μια ομάδα νέων ανθρώπων άλλαζε για πάντα την πορεία της παγκόσμιας μουσικής και της τηλεόρασης. Τα μεσάνυχτα εκείνης της ημέρας, ο παρουσιαστής Μαρκ Γκούντμαν προλόγισε με τη φράση «Ladies and gentlemen, rock and roll» την πρώτη στιγμή του MTV, ενός καναλιού που θα μετέτρεπε τον ήχο σε εικόνα και θα άλλαζε την κουλτούρα ολόκληρων γενεών.
Το MTV δεν ήταν απλώς ένας τηλεοπτικός σταθμός. Ήταν μια επανάσταση. Για πρώτη φορά, η μουσική έπαψε να είναι κάτι που απλώς άκουγες και έγινε εμπειρία που ζούσες. Οι τηλεθεατές μπορούσαν να δουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες να τραγουδούν, να χορεύουν, να παίζουν ρόλους – να γίνονται εικόνα και συναίσθημα. Το πρώτο τραγούδι που ακούστηκε, το «Video Killed the Radio Star», αποδείχτηκε προφητικό: η εικόνα θα γινόταν το νέο μέσο εξουσίας.
Στις δεκαετίες του ’80 και του ’90, το MTV έγινε ο καθρέφτης της νεολαίας. Οι έφηβοι άφηναν τα ραδιόφωνα και τα περιοδικά και στήνονταν για ώρες μπροστά στην οθόνη για να δουν το νέο βίντεο κλιπ του Μάικλ Τζάκσον ή της Μαντόνα. Κάθε πρεμιέρα ήταν γεγονός. Το κανάλι δημιούργησε αστέρες, άλλαξε τη διαφήμιση, επηρέασε τη μόδα και καθόρισε τη μουσική βιομηχανία.
Στο MTV γεννήθηκαν οι πιο εμβληματικές στιγμές της ποπ κουλτούρας. Το 14λεπτο «Thriller» του Μάικλ Τζάκσον έκανε τον κόσμο να ανατριχιάζει, το «Vogue» της «βασίλισσας» Μαντόνα δίδαξε αισθητική και στάση ζωής, ενώ το «November Rain» των Guns N’ Roses έγινε σύμβολο συναισθήματος. Και φυσικά, το «Smells Like Teen Spirit» των Nirvana έφερε το grunge στο προσκήνιο, κάνοντας το MTV τη φωνή μιας γενιάς που διψούσε για αλήθεια.
Το μουσικό κανάλι δεν προώθησε μόνο τραγούδια· δημιούργησε καλλιτέχνες. Οι Nirvana, οι Duran Duran, ο Πρινς, οι R.E.M., η Μπρίτνεϊ Σπίαρς, οι Spice Girls – όλοι χρωστούν ένα κομμάτι της επιτυχίας τους στο MTV. Οι δισκογραφικές που αρχικά το πολέμησαν, τελικά το λάτρεψαν, γιατί είδαν πώς η τηλεοπτική εικόνα μπορούσε να πολλαπλασιάσει τις πωλήσεις.
Με τον καιρό, το MTV εξελίχθηκε. Δημιούργησε τα θρυλικά “MTV Unplugged”, όπου συγκροτήματα όπως οι Nirvana και ο Μπομπ Ντίλαν παρουσίασαν αξέχαστες ζωντανές ερμηνείες. Τα MTV Awards έγιναν ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της μουσικής χρονιάς, ενώ οι διαγωνισμοί του καναλιού, με δώρα όπως «24 ώρες με τον αγαπημένο σας καλλιτέχνη», έγραψαν τη δική τους ιστορία.
Ωστόσο, τίποτα δεν κρατά για πάντα. Μετά το 2000, και ιδιαίτερα τη δεκαετία του 2010, η μουσική σταδιακά έδωσε τη θέση της στα ριάλιτι και στις εκπομπές ψυχαγωγίας. Η νέα γενιά βρήκε τα νέα της είδωλα στο YouTube, στο Instagram και τελικά στο TikTok. Ο κόσμος δεν περίμενε πλέον την τηλεοπτική πρεμιέρα ενός βίντεο – το είχε ήδη στο κινητό του.
Η φράση «Video killed the radio star» αποδείχθηκε τελικά πιο αληθινή από ποτέ. Μόνο που αυτή τη φορά, το βίντεο δεν σκότωσε το ραδιόφωνο – σκότωσε το ίδιο το MTV. Οι υπηρεσίες streaming, οι αλγόριθμοι και τα εξατομικευμένα social media περιεχόμενα διέλυσαν το μοντέλο που κάποτε κυριάρχησε. Και έτσι, μετά από 44 χρόνια, το MTV κατεβάζει ρολά.
Τα MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV και MTV Live θα σταματήσουν τη λειτουργία τους από τις 31 Δεκεμβρίου, ξεκινώντας από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία. Αργότερα, θα ακολουθήσουν η Γαλλία, η Γερμανία, η Αυστρία, η Πολωνία, η Ουγγαρία, η Αυστραλία και η Βραζιλία. Μια εποχή τελειώνει. Και μαζί της, χάνεται ένα κομμάτι της συλλογικής μνήμης εκείνων που μεγάλωσαν με το MTV στο background της ζωής τους.
Ίσως το MTV να μην υπάρχει πια όπως το ξέραμε. Αλλά το αποτύπωμά του μένει ανεξίτηλο — σε κάθε βίντεο κλιπ, σε κάθε influencer, σε κάθε μουσικό που σήμερα ανεβάζει το τραγούδι του στο διαδίκτυο. Το MTV δεν πέθανε. Απλώς μεταμορφώθηκε.
