ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΕΚΤΑΚΤΟ – Παγκόσμιος Συναγερμός στην υγεία: Πέρασε στον άνθρωπο ο ιός Η5Ν5

Το Υπουργείο Υγείας της Πολιτείας της Ουάσιγκτον ανακοίνωσε το πρώτο ανθρώπινο κρούσμα του στελέχους H5N5 της γρίπης των πτηνών στις ΗΠΑ…

Το Υπουργείο Υγείας της Πολιτείας της Ουάσιγκτον ανακοίνωσε το πρώτο ανθρώπινο κρούσμα του στελέχους H5N5 της γρίπης των πτηνών στις ΗΠΑ, ένα περιστατικό που χαρακτηρίζεται ως «σπάνιο και απομονωμένο». Ο ασθενής είναι ηλικιωμένος κάτοικος της κομητείας Γκρέις Χάρμπορ και νοσηλεύεται σε νοσοκομείο της κομητείας Κινγκ.

Οι αρχές διαβεβαίωσαν πως «ο κίνδυνος για τον γενικό πληθυσμό είναι χαμηλός» και δεν υπάρχουν ενδείξεις μετάδοσης από άνθρωπο σε άνθρωπο. Η επιδημιολογική έρευνα δείχνει ότι ο ασθενής πιθανότατα μολύνθηκε έπειτα από επαφή με οικόσιτα πουλερικά που είχαν εκτεθεί σε άγρια πτηνά.

Το στέλεχος H5N5 ξεχωρίζει από άλλα της γρίπης των πτηνών, καθώς για πρώτη φορά εντοπίζεται σε άνθρωπο—μέχρι σήμερα είχε ανιχνευθεί μόνο σε ζώα.

Τα συμπτώματα
Τα κλινικά σημεία της λοίμωξης από γρίπη των πτηνών—και του H5N5—μοιάζουν με άλλες σοβαρές μορφές γρίπης: υψηλός πυρετός, έντονη κούραση, ξηρός βήχας, πονόλαιμος, δύσπνοια, πονοκέφαλος, γαστρεντερικά συμπτώματα, επιπεφυκίτιδα και πιθανή ταχεία επιδείνωση της αναπνευστικής λειτουργίας. Μεγαλύτερο κίνδυνο διατρέχουν όσοι έρχονται σε άμεση επαφή με πουλερικά, σε φάρμες ή στο περιβάλλον άγριων πτηνών.

Τα δεδομένα από το CDC
Το CDC έχει καταγράψει συνολικά 71 ανθρώπινα περιστατικά γρίπης των πτηνών στις ΗΠΑ, με έναν θάνατο από H5N1. Δεν υπάρχουν στοιχεία ενδοανθρώπινης μετάδοσης και η απειλή για τη δημόσια υγεία θεωρείται χαμηλή. Ο επιδημιολόγος Σκοτ Λίντκουεστ σημείωσε ότι το νέο περιστατικό αποτελεί «σημαντικό μάθημα για την κλινική ιατρική», καθώς είναι το πρώτο παγκόσμιο κρούσμα H5N5 και το πρώτο ανθρώπινο στις ΗΠΑ εδώ και οκτώ μήνες.

Τι λένε οι ειδικοί
Οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι η μόλυνση πιθανότατα αποτελεί μεμονωμένο γεγονός, αλλά υπενθυμίζουν τη σημασία της επαγρύπνησης απέναντι στους ιούς της γρίπης, οι οποίοι μεταλλάσσονται και μπορούν να προκαλέσουν επιδημίες. Η εποχική μετακίνηση άγριων πτηνών αυξάνει τον κίνδυνο εξάπλωσης, ιδίως σε πτηνοτροφικές μονάδες. Σημειώνεται ότι το τελευταίο ανθρώπινο κρούσμα στις ΗΠΑ είχε καταγραφεί τον Φεβρουάριο του 2025, ενώ τον Ιανουάριο είχε σημειωθεί ο πρώτος θάνατος από H5N1 στη Λουιζιάνα.

Απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων στην Ελλάδα: Χρονοδιάγραμμα και κριτήρια

Ένα επαναστατικό πρόγραμμα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων ξεκινά στην Ελλάδα, στοχεύοντας στην εξάλειψη επικίνδυνων οχημάτων από τους δρόμους μας. Το νέο σύστημα εστιάζει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, την προστασία του περιβάλλοντος και τον εκσυγχρονισμό του εθνικού στόλου οχημάτων. Με μέσο όρο ηλικίας άνω των 17 ετών, ο ελληνικός στόλος χρειάζεται άμεση ανανέωση για να συμβαδίσει με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Κριτήρια υποχρεωτικής απόσυρσης οχημάτων
Το καινοτόμο πρόγραμμα καθορίζει συγκεκριμένες προϋποθέσεις για την υποχρεωτική απόσυρση αυτοκινήτων. Οχήματα που παραμένουν εκτός κυκλοφορίας για εκτεταμένες περιόδους θα υπάγονται στο σύστημα ανακύκλωσης. Επιπλέον, αυτοκίνητα χωρίς έγκυρο πιστοποιητικό ΚΤΕΟ για διάστημα μεγαλύτερο των 24 μηνών θα χαρακτηρίζονται μη κατάλληλα για κυκλοφορία.

Οχήματα με αποτυχημένους τεχνικούς ελέγχους που δεν έχουν υποστεί τις απαραίτητες επισκευές εντάσσονται επίσης στο πρόγραμμα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε αυτοκίνητα με σημαντικές μηχανικές βλάβες, όπως προβλήματα κινητήρα ή κιβωτίου ταχυτήτων, όταν το κόστος αποκατάστασης υπερβαίνει την εμπορική αξία του οχήματος.

Χρονοδιάγραμμα απόσυρσης κατά πρότυπα Euro
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων έχει παρουσιάσει λεπτομερές χρονοδιάγραμμα για τη σταδιακή απόσυρση οχημάτων βάσει των προτύπων εκπομπών. Το 2026 σηματοδοτεί την έναρξη με την απόσυρση οχημάτων Euro 1, ενώ το 2030 θα ακολουθήσουν τα Euro 2.

Η δεκαετία του 2030 θα φέρει σημαντικές αλλαγές, με την απόσυρση οχημάτων Euro 3 το 2034 και Euro 4 το 2039. Το χρονοδιάγραμμα ολοκληρώνεται με την απόσυρση οχημάτων Euro 5 το 2043 και Euro 6 το 2050, σηματοδοτώντας την πλήρη μετάβαση σε νέες τεχνολογίες κινητήρων.

Χαρακτηριστικά οχημάτων ανά πρότυπο εκπομπών
Τα οχήματα Euro 1 (1992-1996) αντιπροσωπεύουν την πρώτη γενιά με καταλυτικούς μετατροπείς, συμπεριλαμβανομένων δημοφιλών μοντέλων όπως Ford Escort και Opel Astra. Η εποχή Euro 2 (1996-2000) έφερε βελτιωμένους καταλύτες σε μοντέλα όπως Renault Clio και VW Golf Mk3.

Προτεινόμενο ΆρθροΝόμιζε πως ήταν απλή αλλεργία… αλλά η διάγνωση θα σας σοκάρει!

Τα πρότυπα Euro 3 (2000-2005) εισήγαγαν αυστηρότερους ελέγχους NOx σε οχήματα όπως Ford Focus Mk1 και BMW E46. Η περίοδος Euro 4 (2005-2010) χαρακτηρίστηκε από χαμηλότερες εκπομπές CO₂ και την εμφάνιση υβριδικών τεχνολογιών.

Τα σύγχρονα πρότυπα Euro 5 (2010-2015) και Euro 6 (2015-σήμερα) ενσωματώνουν προηγμένα συστήματα φιλτραρίσματος και ακόμα αυστηρότερα όρια εκπομπών.

Αντιδράσεις και προσαρμογές του προγράμματος
Το αρχικό σχέδιο προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από ιδιοκτήτες παλαιότερων οχημάτων και επαγγελματίες του κλάδου επισκευών. Οι ανησυχίες επικεντρώθηκαν στην πιθανή απώλεια εισοδήματος και τις οικονομικές επιπτώσεις για χιλιάδες νοικοκυριά.

Μετά από εκτεταμένες διαβουλεύσεις, το πρόγραμμα τροποποιήθηκε σημαντικά. Οι ιδιοκτήτες διατηρούν πλέον το δικαίωμα επιλογής, εφόσον μπορούν να καταθέσουν λεπτομερές σχέδιο επισκευής και να αποδείξουν την οικονομική τους δυνατότητα για αποκατάσταση του οχήματος εντός συγκεκριμένων προθεσμιών.

Νέα εποχή ανακύκλωσης και ψηφιακού ελέγχου
Το σύστημα επιβάλλει στους κατασκευαστές ενεργό συμμετοχή στην ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση κρίσιμων εξαρτημάτων. Παράλληλα, η ανάπτυξη ενιαίας ευρωπαϊκής ψηφιακής πλατφόρμας θα αποτρέπει την επανεισαγωγή αποσυρμένων οχημάτων μεταξύ κρατών μελών.

Ο έλεγχος των πιστοποιητικών ΚΤΕΟ θα ενισχυθεί μέσω διασύνδεσης με βάσεις δεδομένων ασφαλιστικών εταιρειών και εφορίας. Τα πλαστά δελτία θα αποτελέσουν παρελθόν, περιορίζοντας δραστικά την κυκλοφορία μη ασφαλών οχημάτων.

Άμεσες ενέργειες για ιδιοκτήτες οχημάτων
Ιδιοκτήτες οχημάτων χωρίς έγκυρο ΚΤΕΟ, με παρατεταμένη ακινητοποίηση ή σοβαρές ανεπισκεύαστες βλάβες καλούνται να προβούν σε άμεσο έλεγχο. Η έγκαιρη αντιμετώπιση αυτών των θεμάτων θα αποτρέψει την υποχρεωτική ένταξη στο πρόγραμμα απόσυρσης.

Με τον ελληνικό στόλο να υπερβαίνει κατά πολύ τον πανευρωπαϊκό μέσο όρο ηλικίας 12-13 ετών, η μετάβαση σε ασφαλέστερα και περιβαλλοντικά φιλικότερα οχήματα καθίσταται επιτακτική ανάγκη για τη συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Ειδήσεις σήμερα

Ροή Ειδήσεων