Πρόκειται για μία ηθοποιό που δεν την εκτιμάμε μόνο για το ταλέντο της, αλλά και για τον δυναμικό της χαρακτήρα, καθώς, είναι μία εκ των γυναικών που κατήγγειλαν τον Πέτρο Φιλιππίδη για κακοποιητική συμπεριφορά και σεξουαλική παρενόχληση. Γεννημένη στις 6 Μαΐου 1984 στην Πάτρα, έγινε ευρέως γνωστή στο τηλεοπτικό κοινό το 2019, μέσα από τη συμμετοχή της στην τηλεοπτική σειρά “Έρωτας Μετά” του ALPHA.Ωστόσο, είχε ήδη ξεχωρίσει στο θέατρο, καθώς έχει βραβευθεί με την “Καρφίτσα Μελίνας Μερκούρη” για την παράσταση “Ramona Travel: Η Γη της Καλοσύνης” της Γλυκερίας Μπασδέκη και σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη. Μέχρι πρότεινος ήταν παντρεμένη με τον συνάδελφό της Αλέξανδρο Μπουρδούμη, με τον οποίο έχουν αποκτήσει ένα γιο.
Λένα Δροσάκη: “Αναρωτιόμουν τι είμαι”
Μιλώντας για τα παιδικά της χρόνια, η ηθοποιός έχει προχωρήσει στην εξής αποκάλυψη για τις παρέες της: «Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Πάτρα. Είχα τρία μεγαλύτερα αδέλφια, αγόρια. Ήταν πολύ δύσκολο να βρω τη θέση μου ανάμεσά τους. Αναρωτιόμουν τι είμαι. Τα παιδιά βρίσκουν τον εαυτό τους μέσα από τους γονείς και τα αδέλφια τους. Οπότε, όταν δεν υπάρχει άλλο ένα κορίτσι, μπερδεύεσαι. Κι εγώ για αρκετά χρόνια πίστευα ότι ήμουν αγόρι. Ήμουν αγοροκόριτσο και προσπαθώ να το αποτινάξω από πάνω μου. Έχει βέβαια καλά αυτό, γιατί γίνεσαι πιο δυναμική, γίνεσαι ο άνδρας της ζωής σου».
Συνεχίζει, αναφερόμενη στα αρνητικά: «Αλλά έχει επιπτώσεις, γιατί όταν γνωρίζεις έναν άνδρα, μπερδεύονται πάλι λίγο οι ρόλοι. Σου λέει, κάτσε εγώ είμαι ο άνδρας. Από παιδί έμαθα να αναζητώ την προσοχή των ανδρών. Τώρα που το σκέφτομαι δεν είναι τυχαίο ότι έχω πολλούς άντρες φίλους και νοιώθω μεγαλύτερη οικειότητα μαζί τους. Με τα κορίτσια, με τις γυναίκες είμαι πιο αμήχανη. Φυσικά και έχω φίλες, την κολλητή μου από το γυμνάσιο, στην Πάτρα, που είναι το αντίθετό μου, γυναίκα-γυναίκα, κι άλλες εδώ στην Αθήνα».
Λένα Δροσάκη: Η καταγγελία για σεξουαλική παρενόχληση
Η ηθοποιός, έσφιξε τα δόντια, έκανε το βήμα και κατήγγειλε τον Πέτρο Φιλιππίδη για σεξουαλική παρενόχληση στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ). Η Λένα Δροσάκη συγκλονίζει με την καταγγελία της και ανατρέχοντας σε αυτήν, περιγράφει πως, το 2007, στα 24 της, ήταν φοιτήτρια στο προκαταρκτικό έτος δραματικής σχολής στην οποία είχε εγγραφεί και φοιτούσε, όταν γνώρισε τον καταγγελλόμενο στο πλαίσιο των επισκέψεων που διοργάνωνε η σχολή στο σετ των γυρισμάτων επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς που πρωταγωνιστούσε.
Επίσης, όπως ανέφερε η ηθοποιός, στην αρχή η προσέγγιση που της έκανε ήταν φιλική και καλοπροαίρετη, όμως σύντομα άλλαξε συμπεριφορά και άρχισε να την παρενοχλεί σεξουαλικά, στην αρχή πιο διακριτικά και στη συνέχεια με ολοένα και πιο ανάρμοστο τρόπο: “Έφτασε στο σημείο να με παίρνει τηλέφωνο και να αυτοϊκανοποιείται, ενώ ταυτόχρονα μου απηύθυνε χυδαίες εκφράσεις και με ρωτούσε πιεστικά ‘πότε θα του κάτσω’”. Μάλιστα άρχισε να την απειλεί ανοιχτά ότι αν δεν ενδώσει, θα φροντίσει ώστε να “κοπεί” στις εξετάσεις του υπουργείου, όπως και συνέβη.
Υπενθυμίζεται πως η Λένα Δροσάκη μαζί με τις συναδέλφους της ηθοποιούς Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους και Πηνελόπη Αναστασοπούλου ζήτησαν τη διαγραφή του εν λόγω ηθοποιού, υποστηρίζοντας πως η αντισυναδελφική και αντιεπαγγελματική συμπεριφορά του προσέβαλε τη γενετήσια αξιοπρέπεια.
Λένα Δροσάκη: Η λεκτική επίθεση μπροστά σε όλο τον θίασο
Για τις ανάγκες μίας παράστασης, το 2019 η Λένα Δροσάκη ήταν αναγκάσμενη να συνεργαστεί και πάλι με τον Πέτρο Φιλιππίδη. Τότε η ηθοποιός συμμετείχε στο έργο “Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές”, το οποίο σκηνοθετούσε εκείνος.
Εκεί, όπως αναφέρει η ηθοποιός, ξεκίνησαν εκ νέου παρενοχλήσεις, σκηνές ζηλοτυπίας, ξεσπάσματα οργής και ταπεινωτικές προσβολές, έως ότου μια μέρα -χωρίς κανέναν λόγο- της επιτέθηκε λεκτικά ενώπιον όλου του θιάσου, έτσι η Κάτια Δανδουλάκη προέβη στην απόλυσή του.
Λένα Δροσάκη: Βράχος δίπλα της ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης
Σε όλη αυτήν την περιπέτεια που σίγουρα δεν είναι εύκολο να την περνάει καμία γυναίκα, η Λένα Δροσάκη είχε δίπλα της μόνιμα να την στηρίζει ο πρώην – πλέον – σύζυγός της Αλέξανδρος Μπουρδούμης και συνάδελφός της. Συγκεκριμένα, ο ηθοποιός είχε δημοσιεύσει το εξής μήνυμα στο Instagram: Υπερασπίστηκες τις αξίες σου! Όρθωσες ανάστημα στους φόβους σου! Δεν φοβήθηκες τους δαίμονές σου! Είμαι τόσο περήφανος για σένα αγάπη μου! Τυχερός πολύ που είσαι η γυναίκα μου! Σ’ ευχαριστώ @lenakidrs. Θα σου κρατώ το χέρι σου αηδόνα μου».
Θυμίζουμε ότι ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης έκανε πρόταση γάμου στην αγαπημένη του, ανήμερα του Αγίου Βαλεντίνου στο νυχτερινό κέντρο όπου εμφανιζόταν η Άννα Βίσση. Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης είπε ότι γνώρισε τη Λένα Δροσάκη μέσω κοινών φίλων και ότι τα πράγματα προχώρησαν με φυσικότητα γιατί ήταν το σωστό timing και για τους δύο: «Είχα φάει “κατραπακιά” με την Λένα, με το που την είδα. Δεν περίμενα να μου δώσει σημασία. Ένας κοινός μας φίλος έκανε τη γνωριμία. Υπήρχε ένας δισταγμός όταν την γνώρισα. Δεν ήξερα τι εικόνα είχε για μένα. Με έβλεπε στα περιοδικά και στην τηλεόραση. Όταν έγινε γνωστό ότι θα κάνω ταινία με τον Γαβρά, κάτι έγινε (γέλια). Βγήκαμε μετά το θέατρο με κοινή παρέα. Την είχα δει και το είχα επικοινωνήσει. Ήταν μια φανταστική Πρωτοχρονιά…»
Επιπλέον, για την εμπειρία του ως νέος μπαμπάς έχει πει τα εξής: «Το να είσαι πατέρας είναι μια άλλη κατηγορία. Υπέροχη, μοναδική και ανεπανάληπτη. Το απολαμβάνω με τις δυσκολίες και τις χαρές του. Ήρθαν τα πράγματα πολύ γρήγορα. Ήρθαν όλα στην ώρα τους. Ήμασταν και οι δύο έτοιμοι να γνωρίσουμε ο ένας τον άλλον και να μπούμε σε αυτό το κοινό ταξίδι. Γίναμε ζευγάρι, μετά από λίγο έμεινε έγκυος και το απολαμβάνουμε».
Λένα Δροσάκη: “Το άνοιξα και είδα το τεστ”
Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης έχει αναφερθεί και στον ευφάνταστο τρόπο που του ανακοίνωσε η ηθοποιός και σύζυγός του ότι είναι έγκυος: «Μου το ανακοίνωσε με έναν πολύ έξυπνο και χαριτωμένο τρόπο. Ήταν μια περίοδος που έτρεχα με τις παραστάσεις. Μου είπε αν θα περάσω από το σπίτι… Μπήκα μέσα, έκατσα, της είπε “Τι γίνεται;”. Μου είχε βάλει να φάω κάτι κι έτσι όπως κάθομαι βλέπω ένα κουτί. Δεν του έδωσα σημασία στην αρχή και λέγαμε τα νέα μας. Κοιτάζω το κουτί και λέω κάτι μου θυμίζει. Εδώ βάζω τα χαρτιά της εφορίας και διάφορα. Κι έλεγα τι δουλειά έχει εδώ; Μου λέει “Άνοιξε το, σε παρακαλώ”. Το άνοιξα και είδα το τεστ. Έμεινα “παγωτό”. Μεγάλη συγκίνηση! Ξεκίνησε ένα άλλο ταξίδι. Ήταν μια δύσκολη εγκυμοσύνη μέσα στην καραντίνα. Ακούγαμε τα πάντα, διαβάζαμε τι θα γίνει. Η γυναικολόγος μας έλεγε προσοχή».
Λένα Δροσάκη: Η αναφορά στον Πέτρο Φιλιππίδη σε συνέντευξή της
Παρουσιάζεται παρακάτω το σχετικό απόσπασμα της συνέντευξης, στο οποίο η Λένα Δροσάκη αναφέρεται στην υπόθεσή της με τον Πέτρο Φιλιππίδη.
Λένα, εσύ, η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους και η Πηνελόπη Αναστασοπούλου ήσασταν οι πρώτες τρεις γενναίες γυναίκες που κατήγγειλαν τον Πέτρο Φιλιππίδη στο ΣΕΗ για «πράξεις αντισυναδελφικής και αντιεπαγγελματικής συμπεριφοράς που προσέβαλαν τη γενετήσια αξιοπρέπειά τους». Ήταν μια δύσκολη απόφαση;
Λένα: Πάρα πολύ δύσκολη. Το σκέφτεσαι, το ζυγίζεις, κάνεις ένα βήμα εμπρός, ένα πίσω, σε βαραίνουν οι αμφιβολίες, τα «αν». Όταν όμως τελικά την πάρεις, λυτρώνεσαι. Και ίσως λυτρώνεις και τους άλλους. Δεν θα ξεχάσω πως λίγες μέρες μετά την καταγγελία είχαμε πάει στο σούπερ μάρκετ – εγώ, ο Αλέξανδρος και το μωρό στον μάρσιπο. Εκεί μας πλησίασε μια κυρία, εργαζόμενη στο κατάστημα, για να μας συγχαρεί. «Το παιδί μου» μας είπε «θέλει να ασχοληθεί με το θέατρο, αλλά εγώ φοβάμαι». «Συγγνώμη» της απάντησα «αλλά τώρα πια δεν πρέπει να φοβάστε. Πρέπει να εκλείψει ο φόβος πια – γι’ αυτό γίνονται όλα αυτά. Για να μη φοβάστε ούτε εσείς ούτε το παιδί σας. Για να μπορούν τα παιδιά όλων μας να μιλάνε ανοιχτά, να λένε “όχι”, να βάζουν όρια και να μην επιτρέπουν σε κανέναν να τα παραβιάζει».
Αρνητικές αντιδράσεις υπήρξαν στην πρωτοβουλία σας;
Λένα: Φυσικά. Και αρνητικά σχόλια και bullying και βρισιές στα social media.
Πώς τα διαχειρίστηκες;
Λένα: Δεν τους έδωσα καμία σημασία, είχα πολύ πιο σημαντικά πράγμα – τα για να ασχοληθώ. Νομίζω πως χειρότερο πράγμα από τον φόβο δεν υπάρχει.
Aυτό που δεν είχα καταλάβει πριν διαβάσω το κείμενο της καταγγελίας είναι πως στη δική σου περίπτωση η παρενόχληση δεν ήταν «στιγμιαίο αδίκημα» – είχε βάθος χρόνου. Με αφετηρία το 2007, όπου επισκέφτηκες ως φοιτήτρια τα γυρίσματα μιας τηλεοπτικής σειράς, στην οποία πρωταγωνιστούσε ο Πέτρος Φιλιππίδης. Τότε σε προσέγγισε για πρώτη φορά;
Λένα: Ναι. Και μετά, όταν έλαβε αρνητική απάντηση, άρχισαν τα τηλεφωνήματα. Χυδαία, πιεστικά, με σεξουαλικό περιεχόμενο. Με απειλούσε πως αν δεν ενέδιδα, θα φρόντιζε να μην περάσω τις εξετάσεις του υπουργείου.
Πράγματι, κατά τύχη(;) την ημέρα που έδινες εξετάσεις και ήσουν πάνω στη σκηνή, έτοιμη να εξεταστείς, τον είδες να μπαίνει στην αίθουσα και να μιλάει με τα μέλη της επιτροπής. Τι σκέφτηκες τότε;
Λένα: Δεν σκέφτηκα. Πάγωσα. Το μυαλό μου σαν να βγήκε από το σώμα μου, ήμουν μουδιασμένη, ανίκανη να αντιδράσω. Ύστερα απ’ αυτό κατάλαβα γιατί τα θύματα των επιθέσεων δεν φωνάζουν και δεν διαμαρτύρονται. Είναι τέτοιο το σοκ που νιώθεις, ώστε δεν έχεις φωνή ή κοινή λογική. Το σώμα σου δεν σε υπακούει.
Σε εκείνες τις εξετάσεις κόπηκες. Και μετά τον ξαναείδες;
Λένα: Όχι. Μετά για χρόνια δεν έτυχε να βρεθούμε ξανά – δεν κυκλοφορούσαμε άλλωστε και στους ίδιους κύκλους. Κατά καιρούς υπήρχαν προσεγγίσεις από τη δική του πλευρά για να συνεργαστούμε. Όχι άμεσες επαφές – επικοινωνούσαν μαζί μου οι συνεργάτες του. Απαντούσα πάντα αρνητικά.
Το 2018 βρεθήκατε εντέλει στον ίδιο θίασο, της Κάτιας Δανδουλάκη – εσύ ως ηθοποιός, εκείνος ως σκηνοθέτης. Δεν ήξερες πως θα σκηνοθετούσε το Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές;
Λένα: Το ήξερα. Στην αρχή μάλιστα προσπάθησα να αρνηθώ στην Κάτια, αλλά όποιον λόγο άρνησης και αν προέβαλλα, εκείνη τον κατέρριπτε. Ήταν πολύ ευγενική, ζεστή και γενναιόδωρη μαζί μου – κι όταν μια μεγάλη πρωταγωνίστρια του θεάτρου, όπως η Κάτια Δανδουλάκη σε θέλει στον θίασό της, δεν είναι εύκολο να πεις «όχι». Βρέθηκα, ουσιαστικά, σε αυτή τη δουλειά χωρίς να το καταλάβω, ελπίζοντας πως η ιστορία της παρενόχλησης δεν θα είχε συνέχεια. Είχαν περάσει άλλωστε και δέκα χρόνια.
Αλλά είχε συνέχεια. Και, αν διάβασα σωστά, μια «βίαιη» κλιμάκωση.
Λένα: Εξαρχής το κλίμα ήταν βαρύ σε εκείνη τη δουλειά, υπήρχε ένας φόβος, ένα «μάγκωμα» σε όλους όσοι συμμετείχαμε στον θίασο – ανάμεσά τους και μεγάλοι πρωταγωνιστές του θεάτρου. Εγώ τουλάχιστον έτσι ένιωθα. Στο τέλος, ξεκίνησα ψυχοθεραπεία για να μπορέσω να αντέξω να πηγαίνω κάθε μέρα στις πρόβες. Σκεφτόμουν πολύ σοβαρά να φύγω. Το είχα πει μάλιστα στην ψυχοθεραπεύτριά μου κι εκείνη με προέτρεψε να αντιμετωπίσω κατάματα το πρόβλημα. «Αλλιώς» μου είπε «θα φτάσεις 70 χρόνων και η τρύπα από το τραύμα δεν θα έχει κλείσει…».
Και ύστερα συνέβη κάτι που έπρεπε στ’ αλήθεια να αντιμετωπίσεις. Μια έκρηξη, μια σκληρή λεκτική επίθεση ενώπιον όλου του θιάσου.
Λένα: Η έκρηξη προκλήθηκε από ένα τυχαίο γεγονός, από μια ατάκα που ειπώθηκε στραβά στην πρόβα και γέλασε ο θίασος – από εκεί ξεκίνησε μια χυδαία, προκλητική, ολότελα απρόκλητη επίθεση σε βάρος μου και σε βάρος του Λευτέρη Ζαμπετάκη (σ.σ. ηθοποιός του θιάσου). Τρέμοντας κατάφερα να σηκωθώ από την καρέκλα μου και να πω: «Σου ζητάω σεβασμό. Σεβάσου με ως ηθοποιό, όπως εγώ σέβομαι τον σκηνοθέτη μου».
Σπουδαία ατάκα.
Λένα: Ναι, είναι. Και είμαι πολύ περήφανη που την είπα. Εκείνη τη στιγμή ένιωσα πως ό,τι κι αν συνέβαινε στη συνέχεια, το δικό μου, προσωπικό στοίχημα το είχα κερδίσει. Μετά ήρθε η Κάτια Δανδουλάκη –με τη στήριξη και των συμπαραγωγών της παράστασης – έργου– και έβαλε τα πράγματα στη θέση τους. Η Κάτια, μια σπουδαία κυρία, ίσως η τελευταία μεγάλη κυρία του θεάτρου και της Τέχνης, που όρθωσε ανάστημα και δεν φοβήθηκε το κόστος των επιλογών της – σκέψου μόνο τι σήμαινε το να μείνει μια παράσταση χωρίς σκηνοθέτη παραμονές της πρεμιέρας. Το έργο καθυστέρησε ενάμιση μήνα να ανέβει. Ξέρεις πόσα λεφτά χάθηκαν; Και όμως, το έκανε. Ακόμα και τώρα που σ’ το λέω, συγκινούμαι. Τότε ένιωσα για πρώτη φορά πως κάτι άλλαξε. Πως με την Κάτια κάτι αλλάζει στον κόσμο.
Πράγματι, είναι συγκινητικό. Δεν ξέρω αν τότε ήλπιζες πως η ιστορία θα γινόταν γνωστή.
Λένα: Όχι, για να είμαι ειλικρινής, δεν το πίστευα. Σκέψου πως τότε δεν ήξερα καν τι είχε συμβεί στα άλλα κορίτσια, ούτε πόσο τυχερή είχα σταθεί εγώ μες στην ατυχία μου. Αν και τελικά δεν έχει καμία σημασία το ότι δεν συνέβησαν σε μένα τα χειρότερα – αυτή η κακοποίηση μας αφορά όλες, είμαστε όλες μαζί σε αυτό.
Ωστόσο το τελευταίο 24ωρο έχει πέσει ως κεραυνός εν αιθρία η είδηση πως η Λένα Δροσάκη και ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης χωρίζουν. Ωστόσο, το γεγονός ότι το ζευγάρι πήγε μαζί στην τελευταία του παράσταση στο θέατρο, την ημέρα που κυκλοφόρησε η είδηση του χωρισμού του, ίσως και να είναι ένα μήνυμα για το πώς θα είναι η σχέση τους από εδώ και πέρα.
Κατίνα Παξινού: Το όσκαρ, ο χαμός της κόρης της, η αμύθητη περιουσία, το αληθινό όνομα της και η ασθένεια που της στοίχισε τη ζωή
Η Κατίνα Παξινού ήταν από τις πιο γνωστές και ταλαντούχες ηθοποιούς της εποχής. Και ποιος δεν θυμάται σήμερα την μεγάλη ερμηνεύτρια μιας άλλης εποχής; Η ίδια ήταν η πιο σπουδαία ηθοποιός της γενιάς της που διακρίθηκε τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η καριέρα της φυσικά απογειώθηκε και η ίδια ήταν για χρόνια στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Κατίνα Παξινού: Η συμβολή της στο θέατρο
Αρχικά, αποτελεί σημείο αναφοράς για την υποκριτική τέχνη στην Ελλάδα ακόμη και σήμερα, αν και ελάχιστοι εν ζωή την έχουν δει στο θεατρικό σανίδι και πολλοί λίγοι στις μετρημένες στα δάκτυλα των δυο χεριών ταινίες, ξένες παραγωγές, που έπαιξε. Πρόκειται για την θρυλική Κατίνα Παξινού, μία από τις κορυφαίες ηθοποιούς της χώρας μας που, μαζί με την Μελίνα Μερκούρη και την Ειρήνη Παπά, έκανε και αξιοσημείωτη καριέρα στο εξωτερικό.
Η Κατίνα Παξινού, παρότι υπήρξε μία τεράστια ηθοποιός, διαθέτοντας ένα πηγαίο αυτόφωτο ταλέντο, μία σπουδαία προσωπικότητα, έμελε να συνδέσει το όνομά της με ένα άλλο θηρίο της υποκριτικής, τον Αλέξη Μινωτή, με τον οποίο, εκτός από καλλιτεχνικό ζευγάρι, παντρεύτηκαν και έζησαν μαζί μέχρι το τέλος.
Κατίνα Παξινού: Η ζωή της
Η Κατίνα Παξινού γεννήθηκε στην ανατολή του 20ου αιώνα, στις 17 Δεκεμβρίου του 1900, και είναι μία ευκαιρία να θυμηθούμε κυρίως μέσα από τις κινηματογραφικές της εμφανίσεις, που μπορούμε να απολαμβάνουμε ακόμη και σήμερα, τη σημαντική της καλλιτεχνική πορεία, αλλά και ορισμένες καθοριστικές στιγμές της ζωής της.
Η θρυλική Κατίνα Παξινού, επίσης, κατέχει μία σειρά από περίεργα ρεκόρ. Απέκτησε τη φήμη της στην Ελλάδα από τις θεατρικές εμφανίσεις της, ενώ γνώρισε την παγκόσμια αναγνώριση από τις λιγοστές ταινίες που έπαιξε. Επίσης, είναι η πρώτη Ελληνίδα καλλιτέχνιδα που πήρε Όσκαρ Ερμηνείας, ενώ για πρώτη φορά απονεμήθηκε το συγκεκριμένο Όσκαρ σε μη Αμερικανό ηθοποιό. Και φυσικά είναι η πρώτη Ελληνίδα ηθοποιός που εμφανίστηκε στις σκηνές του Μπρόντγουεϊ που τις έδωσε την αναγνώριση και την ώθηση για να παίξει σε σημαντικές ταινίες, σπουδαίων ξένων σκηνοθετών.
Κατίνα Παξινού: Η καταγωγή και η καριέρα της
Γεννημένη στον Πειραιά, ήταν μοναχοκόρη πλούσιας οικογένειας. Ο πατέρας της Βασίλης Κωνσταντόπουλος ήταν αλευροβιομήχανος. Λόγω του ζωηρού χαρακτήρα της, οι γονείς της την έστειλαν εσώκλειστη σε σχολείο τής Ελβετίας, όπου σπούδασε μουσική και τραγούδι στο Ωδείο της Γενεύης, αλλά και σε αντίστοιχες σχολές της Βιέννης και του Βερολίνου. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα και σε ιδιαίτερα μικρή ηλικία, παντρεύτηκε τον βιομήχανο Γιάννη Παξινό, με τον οποίο απέκτησαν δυο κόρες.
Ο πρώτος της σημαντικός ρόλος ήταν αυτός της “Βεατρίκης”, στην ομώνυμη όπερα, που έγραψε ειδικά για την Παξινού ο φημισμένος συνθέτης Δημήτρης Μητρόπουλος. Το έργο ανέβηκε το 1920 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Για πρώτη φορά ανέβηκε στο θεατρικό σανίδι στο Θέατρο Κοτοπούλη, στο έργο του Μπατάιγ “Γυμνή γυναίκα”, που την καθιέρωσε ως πρωταγωνίστρια δραματικών ρόλων. Το 1931 συνεργάστηκε με τον κορυφαίο Έλληνα ηθοποιό Αιμίλιο Βεάκη με τον οποίο συνεργάστηκαν στο θίασο του Αλέξη Μινωτή. Η γνωριμία της με τον τελευταίο εξελίχθηκε σε έρωτα, για να παντρευτούν το 1940. Εκείνες τις κατάμαυρες εποχές θα φύγουν από την Ελλάδα και θα εγκατασταθούν στις ΗΠΑ. Μετά από λαμπρές εμφανίσεις της στο Μπρόντγουεϊ, θα της δοθεί και η ευκαιρία να μπει στα κινηματογραφικά πλατό, τα οποία θα απογειώσουν τη φήμη της διεθνώς.
Κατίνα Παξινού: Η ταινία που της άλλαξε τη ζωή
Σημαντικό είναι πως η Παξινού στάθηκε τυχερή, καθώς είχε την ευκαιρία το 1943 να παίξει έναν σημαντικό ρόλο στην ταινία “Για Ποιον Χτυπά η Καμπάνα;”, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ και σε σκηνοθεσία Σαμ Γουντ. Η Παξινού θα ερμηνεύσει τη φημισμένη Ισπανίδα αντάρτισσα ενάντια στους φασίστες του Φράνκο, έχοντας δίπλα της τους διάσημους Γκάρι Κούπερ και Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Η ταινία προτάθηκε για 9 Όσκαρ, αλλά τελικά θα κερδίσει μόνο ένα, αυτό του Β’ Γυναικείου Ρόλου με την Κατίνα Παξινού.
Θα ακολουθήσουν τα ενδιαφέροντα φιλμ “Ο Εμπρηστής” του Χέρμαν Σούμλιν, με Σαρλ Μπουαγιέ, Λορίν Μπακόλ και Πίτερ Λόρε, “Το Πένθος Ταιριάζει στην Ηλέκτρα” του Ντάντλεϊ Νίκολς, με Ρόζαλιντ Ράσελ, Μάικλ Ρεντγκρέιβ, Κερκ Ντάγκλας, “Καίσαρ Βοργίας” του Χένρι Κινγκ, με Τάιρον Πάουερ, Όρσον Γουέλς.
Κατίνα Παξινού: Η κινηματογραφική πορεία
Το 1955 είναι μία ακόμη χρονιά σταθμός για την κινηματογραφική της πορεία, καθώς θα παίξει ένα χαρακτηριστικό ρόλο στο εξαιρετικό φιλμ νουάρ “Ο Κύριος Αρκάντιν”, μία παραλλαγή του “Πολίτη Κέιν”, σε σκηνοθεσία Όρσον Γουέλς . Ωστόσο, η κορυφαία ερμηνευτική στιγμή της στο σινεμά θα σημειωθεί στο αριστουργηματικό δράμα του Λουκίνο Βισκόντι “Ο Ρόκο και τα Αδέλφια του” το 1960, όταν η Παξινού θα ερμηνεύσει τη μάνα μιας οικογένειας που θα αναγκαστεί να εγκαταλείψει το ιταλικό Νότο για τον πλούσιο Βορρά… Μαζί της πρωταγωνιστούν οι Αλέν Ντελόν, Κλάουντια Καρντινάλε, Ανί Ζιραρντό, Ρενάτο Σαλβατόρι, αλλά και ακόμη ένας Έλληνας, ο νεαρός Σπύρος Φωκάς.
Κατίνα Παξινού: Η αμύθητη περιουσία
Η Κατερίνα Παξινού, δεν υπολόγιζε τα χρήματα και ξόδεψε την περιουσία της και τις τεράστιες απολαβές που είχε μαζέψει από τον κινηματογράφο και το θέατρο. Μάλιστα η ίδια δεν καταλάβαινε πως ξόδευε τόσα χρήματα.Είναι χαρακτηριστικό πως ο σύζυγός της μια φορά, ανακάλυψε ότι η γυναίκα του είχε πάρει το τεράστιο ποσό των 100.000 δολαρίων από μια τράπεζα στην Ελβετία και τα είχε σπαταλήσει όλα. Όταν την ρώτησαν που πήγαν τα λεφτά εκείνη ανταποκρίθηκε πως έπρεπε να πληρώσει τα φάρμακα της στο φαρμακείο.
Ωστόσο τα χρήματα που χρωστούσε στο φαρμακείο ήταν λιγοτέρο από 50 δολάρια. Είχε ξεχάσει τι έκανε το υπόλοιπο ποσό. Λίγο πριν φύγει από την ζωή η Παξινού, τρεις νεαροί σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου είχαν ζητήσει από τον σύζυγο της, να την επισκεφθούν στο Νοσοκομείο. Τότε ο Μινώτης έμαθε πως η Παξινού δώριζε τον μισθό της σε τρείς άπορους νέους, για να συνεχίσουν να σπουδάζουν στο Εθνικό Θέατρο. Δεν το γνώριζε κανείς παρά μόνο η γραμματεία της Σχολής.
Κατίνα Παξινού:Τα παιδιά που θρήνησε και το αληθινό της όνομα
Πιο συγκεκριμένα, το πραγματικό της όνομα ήταν Κατερίνα Κωνσταντοπούλου και είχε γεννηθεί στις 17 Δεκεμβρίου 1900, στον Πειραιά. Μεγάλωσε σε μια μεγαλοαστική οικογένεια, καθώς ο πατέρας της ήταν αλευροβιομήχανος και είχε δικό του εργοστάσιο.Έχασε την πρώτη της κόρη, η οποία πέθανε από λευχαιμία.Η μεγάλη ηθοποιός είχε πει μερικά χρόνια μετά, για την απώλεια της κόρης της: “Είμαι ένας άνθρωπος όπως όλοι. Έζησα. Έκανα παιδιά. Έθαψα παιδιά. Και πόνεσα θάβοντας αυτά τα παιδιά”.
Κατίνα Παξινού: Η τελευταία ταινία και η αιτία του θανάτου της
Θα κλείσει την καριέρα της στο σινεμά πρωταγωνιστώντας στο δραματικό φιλμ “Το Νησί της Αφροδίτης” το 1969. Είναι και η μοναδική ταινία ελληνικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκαλενάκη. Μια σχετικά ξεχασμένη ταινία, που το στόρι της περιστρέφεται στις προσπάθειες δυο μανάδων να σώσουν τα καταδικασμένα παιδιά τους σε θάνατο, την εποχή του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ. Η Παξινού, αν και ήδη πάσχει από καρκίνο, θα ανταπεξέλθει στα γυρίσματα υπομένοντας τους πόνους της ασθένειάς της, έχοντας δίπλα της τους νεαρούς ηθοποιούς Άγγελο Αντωνόπουλο, Κώστα Καστανά κ.ά.
Ο καρκίνος καλπάζουσας μορφής, θα την ταλαιπωρήσει μέχρι το τέλος της ζωής της, ενώ λίγο πριν φτάσει το μοιραίο, θα πρωταγωνιστήσει στο θέατρο και στο συμβολικό έργο “Μάνα Κουράγιο” του Μπρεχτ. Έπρεπε να κάνει κουράγιο για να βγαίνει κάθε βράδυ στη σκηνή σέρνοντας ένα κάρο, αλλά μαζί της κι ένας λαός, καθώς η χώρα έχει μπει στο γύψο από τους στρατιωτικούς. Η τελευταία της εμφάνιση έγινε το καλοκαίρι του 1972, όχι πάνω στη σκηνή, αλλά μπαίνοντας στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, όπου δοξάστηκε, για να παρακολουθήσει την τελευταία παράσταση της ζωής της. Το κοινό για ώρα χειροκροτούσε όρθιο. Ήταν το τελευταίο χειροκρότημα. Λίγους μήνες μετά, στις 22 Φεβρουαρίου του 1973, θα φύγει για πάντα…
- Το κοριτσάκι της φωτογραφίας είναι σήμερα πασίγνωστη Ελληνίδα ηθοποιός
- Συγκλονίζει η κατάθεση της γιατρού που εξέτασε το νεκρό μωρό – «Τα άκρα του ήταν κρύα, ήταν τυλιγμένο σε μία κουβέρτα…»
- Δυστυχώς είναι αλήθεια: Νεκρός γνωστός τραγουδιστής – Η ανακοίνωση της οικογένειας
- Θρήνος στο μπάσκετ – Πέθανε κορυφαίος μπασκετμπολίστας