Από του χρόνου, οι παλιές αστυνομικές ταυτότητες δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ταξιδιωτικό έγγραφο στην Ευρώπη, γνωστοποίησε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, μιλώντας στην ΕΡΤ.
Πιο συγκεκριμένα, διευκρίνισε ότι οι παλιές αστυνομικές ταυτότητες, με προδιαγραφές δεκαετίας ’60, δεν θα επιτρέπουν από το καλοκαίρι του 2026 ταξίδια εντός Ε.Ε., λόγω χαμηλής ασφάλειας. Μέχρι τότε, οι πολίτες θα μπορούν να ταξιδεύουν με διαβατήριο, ενώ συνιστάται σταδιακή αντικατάσταση με τις νέες, πιο ασφαλείς ταυτότητες.
Ποια δικαιολογητικά χρειάζονται για την έκδοση του νέου δελτίου ταυτότητας (ID1)
Για την έκδοση του νέου δελτίου ταυτότητας, θα υποβάλλετε αυτοπροσώπως στην Αρχή έκδοσης του τόπου μόνιμης ή προσωρινής σας διαμονής, τα κάτωθι δικαιολογητικά:
α) Φωτογραφία, σε ψηφιακή μορφή.
Η φωτογραφία δύναται να λαμβάνεται είτε απευθείας στις Αρχές έκδοσης, είτε μπορείτε να απευθυνθείτε σε έναν πιστοποιημένο επαγγελματία φωτογράφο, ο οποίος θα αναρτήσει τη φωτογραφία σας στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr.
Σε αυτήν την περίπτωση, ο φωτογράφος θα σας δώσει έναν κωδικάριθμο, τον οποίο στη συνέχεια μέσω της εφαρμογής myPhoto θα πρέπει να αντιστοιχίσετε με το ΑΦΜ σας.
Αυτή η διαδικασία είναι απαραίτητη προκειμένου ο υπάλληλος της αρμόδιας Αρχής έκδοσης, να αναζητήσει και να ανακτήσει τη φωτογραφία σας.
β) Αίτηση – υπεύθυνη δήλωση, η οποία θα σας χορηγηθεί από την Αρχή έκδοσης.
Βάσει της αιτήσεώς σας, θα πραγματοποιηθεί αυτεπάγγελτη αναζήτηση, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «Μητρώο Πολιτών» του Υπουργείου Εσωτερικών, των απαραίτητων, για την έκδοση του δελτίου, στοιχείων δημοτολογίου. Η αίτηση θα εκτυπωθεί και θα σας ζητηθεί να υπογράψετε.
γ) Αίτηση έκδοσης δελτίου ταυτότητας, η οποία θα σας χορηγηθεί από την Αρχή έκδοσης.
Η αίτηση συμπληρώνεται από την αρμόδια Αρχή έκδοσης, με βάση τα στοιχεία σας, όπως αυτά προκύπτουν από το Πληροφοριακό Σύστημα «Μητρώο Πολιτών» του Υπουργείου Εσωτερικών ή από το πιστοποιητικό του Δήμου, στο δημοτολόγιο του οποίου είστε εγγεγραμμένος.
Αφού την υπογράψετε ηλεκτρονικά (με ψηφιακή υπογραφή επί ειδικού εξοπλισμού), θα εκτυπωθεί και θα σας ζητηθεί να επιβεβαιώσετε το ακριβές των στοιχείων που περιέχει και να την υπογράψετε και χειρόγραφα.
δ) Ηλεκτρονικό παράβολο ύψους 10 ευρώ.
Για την έκδοση κάθε δελτίου απαιτείται ηλεκτρονικό παράβολο υπέρ του Δημοσίου, ύψους 10 ευρώ (Τύπος Παραβόλου: [1894] – «Έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη»), το οποίο αντιστοιχεί στο αντίτιμο του σώματος του δελτίου, τα έξοδα εκτύπωσης – προσωποποίησής του, καθώς και τη δαπάνη ασφαλούς μεταφοράς του.
Εάν είστε πολύτεκνος (ιδιότητα η οποία πρέπει να προκύπτει από σχετικό αποδεικτικό, π.χ. βιβλιάριο πολυτέκνων), το παράβολο που θα πρέπει να πληρώσετε είναι το μισό, 5 ευρώ (Τύπος Παραβόλου: [1895] – «Έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνα πολίτη (πολυτέκνων)».
Επιπλέον, στην αίτηση έκδοσης επικολλάται το προβλεπόμενο ένσημο της Ελληνικής Αστυνομίας, ύψους 0,50 ευρώ (Τύπος Παραβόλου: [2043] – «Η αίτηση (καρτέλα) για την έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνα υπηκόου (Ένσημο ΕΛ.ΑΣ.)».
Για την έκδοση όλων των ανωτέρω παραβόλων πρέπει να συνδεθείτε με την υπηρεσία e-Παράβολο.
Σε περίπτωση έκδοσης λάθος παραβόλου, μπορείτε να αιτηθείτε την επιστροφή των χρημάτων σας.
ε) Παλαιού τύπου δελτίο ταυτότητας
Για την έκδοση του νέου δελτίου ταυτότητας απαιτείται να προσκομίσετε και να παραδώσετε το παλαιό δελτίο ταυτότητας (μπλε δελτίο).
Πρόκειται να βγάλω ταυτότητα για πρώτη φορά στη ζωή μου. Ποια δικαιολογητικά χρειάζονται;
Θα χρειαστείτε όλα τα δικαιολογητικά που αναφέρονται στην ερώτηση 6 και επιπλέον ένας μάρτυρας για να βεβαιώσει τα στοιχεία σας. O μάρτυρας μπορεί να είναι οποιοδήποτε ενήλικο πρόσωπο, το οποίο θα έχει στην κατοχή του ταυτοποιητικό έγγραφο σε ισχύ.
Εάν η αίτηση έκδοσης αφορά σε ανήλικο, τότε ως μάρτυρας μπορεί να παραστεί μόνο ένας από τους δύο γονείς ή εκείνος/η που ασκεί την επιμέλεια ή επιτροπεία του. Σε περίπτωση επιμέλειας ή επιτροπείας θα πρέπει να επιδειχθούν τα νόμιμα έγγραφα που αποδεικνύουν την επιμέλεια ή επιτροπεία του ανήλικου.
Πόσο καιρό χρειάζεται για να εκδοθεί το νέο δελτίο ταυτότητας
Όλα τα νέα δελτία ταυτότητας θα εκτυπώνονται με τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και ποιότητας στη Διεύθυνση Διαβατηρίων & Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, με έδρα στην Καισαριανή Αττικής.
Ο χρόνος ο οποίος θα απαιτείται από την ημέρα που θα καταθέσετε την αίτησή σας στο Τμήμα της περιοχής σας μέχρι την παραλαβή του νέου σας δελτίου, κυμαίνεται στις 7 ημέρες.
Μόλις σας επιδοθεί η νέα σας ταυτότητα θα ενημερωθούν μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αυτόματα όλες οι υπηρεσίες και φορείς που διασυνδέονται με αυτό, όπως ΑΑΔΕ, GOV.GR WALLET, κλπ
Έρχεται «κόκκινη κάρτα» σε όσους δεν αλλάξουν την παλιά ταυτότητα: Μέχρι πότε πρέπει να γίνει η αλλαγή
Με σταθερό ρυθμό εξελίσσεται σε όλη τη χώρα η διαδικασία έκδοσης των νέων ταυτοτήτων, οι οποίες αναμένεται να είναι υποχρεωτικές από το 2026, παρότι η χρήση των παλαιών για συγκεκριμένες διαδικασίες θα παραμείνει σε ισχύ μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2027.
Έρχεται «κόκκινη κάρτα»
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε στην «Καθημερινή» η Ελληνική Αστυνομία, από την 25η Σεπτεμβρίου 2023, που εκκίνησε η διαδικασία έκδοσης των νέου τύπου δελτίων ταυτότητας Ελλήνων πολιτών, μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου του 2024 έχουν εκδοθεί περισσότερα από 1.200.000 νέα δελτία ταυτότητας.
Ηδη μάλιστα περίπου 1.165.000 πολίτες κατέχουν τη νέα ταυτότητα και περίπου 35.000 βρίσκονται σε αναμονή για να την παραλάβουν.
Οι περισσότερες νέου τύπου ταυτότητες έχουν εκδοθεί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ σημαντικός αριθμός πολιτών έχουν προσέλθει στα Α.Τ. προς αντικατάσταση και σε Πάτρα, Λάρισα, Ιωάννινα, Βόλο και Ηράκλειο.
Μείωση χρόνου αναμονής
Την ίδια ώρα, όπως σημειώνει στην «Κ» η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛ.ΑΣ., Κωνσταντία Δημογλίδου, ο χρόνος αναμονής έχει μειωθεί σημαντικά μετά την κατάργηση της αρμοδιότητας έκδοσης βάσει του τόπου κατοικίας των αιτούντων και κατ’ επέκταση τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής Υπηρεσίας.
«Η πρώτη περίοδος ήταν πρωτόγνωρη για εμάς με αποτέλεσμα πολλοί πολίτες να προσέρχονται στα αστυνομικά τμήματα με απορίες. Μάλιστα πριν το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας σε 81 κεντρικές Υπηρεσίες σε ολόκληρη την επικράτεια και τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής Υπηρεσίας υπήρχε μεγάλη λίστα αναμονής η οποία πλέον έχει μειωθεί», σημειώνει η ίδια.
Προσωπικός Αριθμός: Πώς θα αποκτάται και τι αλλάζει με τις νέες ταυτότητες
Παρελθόν θα αποτελούν σε λίγο καιρό -βάσει και ευρωπαϊκής οδηγίας- οι παλιές μπλε ταυτότητες καθώς η ενσωμάτωση του Προσωπικού Αριθμού στη νέα αστυνομική ταυτότητα υπόσχεται να δώσει λύση σε ένα διαχρονικό πρόβλημα: την ανάγκη του πολίτη να θυμάται πολλούς διαφορετικούς αριθμούς για τις συναλλαγές του με το Δημόσιο. Ο νέος αριθμός θα αποκτάται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας myInfo στο gov.gr, πριν από την έκδοση της νέας ταυτότητας.
Από εδώ και στο εξής οι πολίτες με τον Προσωπικό Αριθμό θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν έναν αριθμό ταυτοποίησης για όλες τις συναλλαγές που έχουν με το κράτος.
Πρόκειται για έναν μοναδικό 12ψήφιο αριθμό – όπου τα πρώτα εννέα ψηφία θα αντιστοιχούν στο ΑΦΜ. Από τα υπόλοιπα τρία ψηφία ο πολίτης θα επιλέγει τα δύο και ένα γράμμα θα προστίθεται αυτόματα στον νέο αυτό Προσωπικό Αριθμό.
Ο 12ψήφιος Προσωπικός Αριθμός θα αναγράφεται στο πίσω μέρος της ταυτότητας και θα αποθηκεύεται στο ηλεκτρονικό τσιπάκι της, ξεχωριστά από τον αριθμό του δελτίου. Αρχικά, το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί στον δημόσιο τομέα και σταδιακά θα επεκταθεί και στον ιδιωτικό.
Όπως είπε άλλωστε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ευρεία σύσκεψη που έγινε νωρίτερα σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου, φιλοδοξία της κυβέρνησης είναι ο πολίτης να θυμάται μόνο έναν αρθμό, τον προσωπικό του αριθμό, στην καθημερινή του επαφή με το Δημόσιο, με σκοπό να απλοποιηθούν όλες αυτές οι σύνθετες διαδικασίες.
Επιπλέον, ο κ. Μητσοτάκης επεσήμανε ότι είναι μια μεγάλη ευκαιρία να διορθωθούν παράλληλα και λάθη τα οποία υπάρχουν από συστάσεως του ελληνικού κράτους
στα μητρώα, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι όλα τα στοιχεία που αντιστοιχούν στους πολίτες είναι ορθά.
Παράλληλα, όπως δήλωσε και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, ο Προσωπικός Αριθμός δεν θα συνδέεται με βιομετρικά δεδομένα, για τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των πολιτών.
Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός στις νέες ταυτότητες
Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε μεταξύ άλλων πως η κυβέρνηση εργάζεται για να περιοριστούν οι αναμονές στην έκδοση των νέων ταυτοτήτων, ενώ ο νέος αριθμός θα είναι μοναδικός και δεν θα μεταβάλλεται κατά τη διάρκεια της ζωής του πολίτη.
O Προσωπικός Αριθμός θα καλύπτει όλες τις χρήσεις των τομεακών αριθμών που χρησιμοποιούνται σήμερα, όπως ο ΑΦΜ που αφορά φορολογικές υποθέσεις, ο ΑΜΚΑ που σχετίζεται με ασφαλιστικά ζητήματα και ο αριθμός αστυνομικής ταυτότητας.
Με τον τρόπο αυτό θα βελτιωθεί η παροχή υπηρεσιών και παράλληλα θα αντιμετωπιστούν χρόνια κενά στη διασύνδεση κρατικών μητρώων, που είχαν ως συνέπεια την ταλαιπωρία των πολιτών και τον περιορισμό της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών του Δημοσίου.
Επιπλέον, θα διορθωθούν λάθη τα οποία υπάρχουν στα βασικά μητρώα του κράτους (Μητρώου Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών, Φορολογικού Μητρώου της ΑΑΔΕ, Εθνικού Μητρώου ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ της ΗΔΙΚΑ Α.Ε., Μητρώου Δελτίων Ταυτότητας της ΕΛ.ΑΣ. και Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας).
Ο Προσωπικός Αριθμός είναι ένας μοναδικός 12ψήφιος κωδικός, αντίστοιχος του ΑΦΜ και του ΑΜΚΑ.
Περιλαμβάνει 9 αριθμητικά ψηφία (από το ΑΦΜ) και 3 αλφαβητικά κεφαλαία γράμματα ως πρόθεμα (2 εξ αυτών επιλέγονται από τον ίδιο τον πολίτη).
Εκδίδεται μία φορά με τη γέννηση κάθε πολίτη.
- ΕΚΤΑΚΤΟ: Χιλιάδες αναφορές για τον σεισμό των 5,5 Ρίχτερ που χτύπησε την Ελλάδα – «Κουνιόταν όλο το σπίτι πάνω-κάτω»
- Έκτακτη είδηση για τον Αρχιεπίσκοπο – Παύεται από τα καθήκοντα του
- Ανείπωτη θλίψη για τον θάνατο της 24χρονης Άννας
- Ευχάριστα νέα για τις συντάξεις από την κυβέρνηση – Τι έρχεται την 1η Ιανουαρίου 2026