Σε ευθεία σύγκρουση με την κυβέρνηση οι επαγγελματίες, για τη δυνατότητα που δίνεται σε βαν να αναλαμβάνουν συγκοινωνιακό έργο
Χειρόφρενο τραβούν τα ταξί στην Αττική το διήμερο Τρίτη (9/9) και Τετάρτη (10/9), όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος. Η απόφαση αυτή έρχεται σε συνέχεια της σύγκρουσης με την κυβέρνηση, αναφορικά με την ΚΥΑ που παραχωρεί συγκοινωνιακό έργο στα βαν.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) μίλησε στο ραδιόφωνο των «Παραπολιτικών» κάνοντας λόγο για μια «προειδοποιητική απεργία» ενώ τόνισε ότι μετά το διήμερο των κινητοποιήσεων θα πραγματοποιηθεί συνέλευση για να αποφασιστούν τα επόμενα βήματα. «Αν δεν αποσυρθεί η ΚΥΑ, θα πάμε σε απεργία διαρκείας», ξεκαθάρισε.
«Θέλουν να διαλύσουν τα ταξί»
Η συγκεκριμένη ΚΥΑ έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις στον κλάδο, καθώς – όπως καταγγέλλουν οι οδηγοί ταξί – δίνει τη δυνατότητα σε βαν να αναλαμβάνουν συγκοινωνιακό έργο, υποκαθιστώντας έτσι μέρος της δραστηριότητας των ταξί. Ο κ. Λυμπερόπουλος υποστήριξε ότι η κυβέρνηση επιχειρεί με αυτόν τον τρόπο «να διαλύσει τα ταξί», λέγοντας ότι «από το 2018 ο κ. Μητσοτάκης και στελέχη της ΝΔ είχαν ταχθεί υπέρ του αφανισμού του κλάδου».
«Δε στήριξαν τον νόμο 4530, που έβαζε σειρά και αποτελούσε παράδειγμα προς μίμηση. Σήμερα έβγαλαν μία ΚΥΑ αντί να πουν δημόσια ότι θέλουν να διαλύσουν τα ταξί, αλλάζοντας τον νόμο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Λυμπερόπουλος.
Ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ μίλησε ακόμη για «παραβίαση του Συντάγματος» και κατηγόρησε το υπουργείο ότι δεν έχει δημιουργήσει μητρώο ούτε έχει ορίσει τον αριθμό των βαν που μπορούν να δραστηριοποιούνται. «Η εφαρμογή που όφειλε να λειτουργεί δε δουλεύει, με αποτέλεσμα μόνο το 10% να δηλώνει τις μεταφορές», είπε.
Επιπλέον, έκανε λόγο για ανύπαρκτους φορολογικούς ελέγχους, σημειώνοντας ότι «οι εταιρείες σβήνουν τα δρομολόγια ή δεν ελέγχονται καθόλου». Σύμφωνα με τον ίδιο, μέσω του τουρισμού εξελίσσεται «πλιάτσικο» που αφανίζει τις διαδρομές των ταξί και μιλάμε πλέον για πολλά δισεκατομμύρια τον χρόνο.
Παραλύει ξανά η χώρα: Νέα 48ωρη απεργία – Η ημερομηνία
Χωρίς ταξί για ένα διήμερο την επόμενη εβδομάδα θα μείνει όλη η χώρα καθώς ενιαίο μέτωπο εναντίον του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών συγκροτούν πλέον οι αυτοκινητιστές ύστερα από μήνες αντεγκλήσεων μεταξύ της Ομοσπονδίας και του Συνδικάτου της Αττικής.
Αιχμή για την απεργία που εξήγγειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ) για την ερχόμενη Τρίτη και Τετάρτη 2 και 3 Δεκεμβρίου αποτελεί η επικείμενη υποχρεωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση από την 1η Ιανουαρίου 2026, η οποία έχει προκαλέσει ένα εκρηκτικό κλίμα αβεβαιότητας και αντίδρασης.
Η ΠΟΕΙΑΤΑ καταγγέλλει κυβερνητική αδράνεια και σε μια σειρά άλλων θεμάτων που επηρεάζουν τη βιωσιμότητα του κλάδου. Όπως σημειώνει στο ethnos.gr ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Λευτέρης Πετράκης, οι επαγγελματίες του κλάδου βρίσκονται μπροστά σε ένα αδιέξοδο που δεν αφήνει περιθώρια καθυστερήσεων, προειδοποιώντας μάλιστα για απεργία διαρκείας μετά τις γιορτές.
Κεντρικό σημείο της σύγκρουσης αποτελεί η εφαρμογή του νόμου 4710/2020, ο οποίος προβλέπει ότι από το νέο έτος όλα τα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που φτάνουν στο όριο ηλικίας τους θα πρέπει να αντικαθίστανται αποκλειστικά με ηλεκτρικά οχήματα. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), σήμερα στην πρωτεύουσα κυκλοφορούν μόλις 75 ηλεκτρικά ταξί σε σύνολο 14.000 – ποσοστό που καθιστά, κατά τους αυτοκινητιστές, τη μετάβαση πρακτικά ανέφικτη. Η Ομοσπονδία και το ΣΑΤΑ ζητούν παράταση της υποχρεωτικότητας έως το 2035, με την κυβέρνηση να εμφανίζεται έως τώρα αμετακίνητη.
Οι αυτοκινητιστές επισημαίνουν ότι η ηλεκτροκίνηση στον κλάδο έχει να αντιμετωπίσει ακόμα σοβαρές ελλείψεις στις υποδομές. Ο αριθμός των φορτιστών παραμένει περιορισμένος, οι πολυκατοικίες συχνά δεν μπορούν να υποστηρίξουν την εγκατάσταση σημείων φόρτισης χωρίς χρονοβόρες ηλεκτρολογικές παρεμβάσεις και ο αριθμός των εξειδικευμένων συνεργείων είναι μικρός. Την ίδια στιγμή το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού ταξί, που φτάνει τα 30.000 – 35.000 ευρώ, επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους επαγγελματίες, ενώ το λειτουργικό κόστος – όπως η χρέωση πλήρους φόρτισης που κυμαίνεται από 12 έως 24 ευρώ – θεωρείται σημαντικό για οχήματα που χρησιμοποιούνται εντατικά, όπως τα ταξί.
Παρότι ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, άφησε «παράθυρο» εξαιρέσεων για όσους διαθέτουν μία μόνο άδεια και οδηγούν οι ίδιοι το όχημά τους, οι επαγγελματίες τονίζουν ότι αυτή η λύση αφήνει αρκετούς αυτοκινητιστές εκτός. Πολλοί ιδιοκτήτες διαθέτουν δύο ή περισσότερες άδειες και αδυνατούν οικονομικά να αντικαταστήσουν ισάριθμα οχήματα. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση εξετάζει ένα νέο πρόγραμμα επιδοτήσεων, μετά την απένταξη του «Πράσινα Ταξί» από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πρόσφατη τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης αναφέρει ότι έως σήμερα έχουν καταβληθεί στους δικαιούχους 1.194.081,33 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ χρηματοδότηση 2.305.918,67 ευρώ θα δοθεί μέσω του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης έως τις 30 Ιουνίου 2026.
Η τροποποίηση αλλάζει τον τρόπο χρηματοδότησης και καταργεί τη γεωγραφική κατανομή των πόρων, γεγονός που ορισμένοι ερμηνεύουν ως ενδεχόμενο να ανοίξει – έστω περιορισμένα – νέος κύκλος αιτήσεων. Ωστόσο, πηγές με γνώση της υπόθεσης επιμένουν ότι τα διαθέσιμα κονδύλια αναμένεται να κατευθυνθούν σε αιτήσεις που έχουν ήδη κατατεθεί και παραμένουν ανεξόφλητες.
Οι επαγγελματίες, από την πλευρά τους, προειδοποιούν ότι αν δεν υπάρξουν αλλαγές στο ισχύον πλαίσιο, από τον Ιανουάριο θα βρεθούν αντιμέτωποι με την ανάγκη άμεσης αντικατάστασης περίπου 1.500 οχημάτων, ενώ ετησίως περίπου 300 άδειες που μεταβιβάζονται θα απαιτούν υποχρεωτικά ηλεκτρικό όχημα. Αυτό, όπως υποστηρίζουν, θα οδηγήσει σε πτώση της αξίας των αδειών, αύξηση των «ενοικίων βάρδιας» έως 1.700 ευρώ τον μήνα και πίεση προς τα leasing, όπου τα μισθώματα μπορεί να φτάνουν τα 2.500 ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε παρουσιάσει αναλυτικά σε ρεπορτάζ του το ethnos.gr, στα αιτήματα του κλάδου περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:
παράταση της υποχρεωτικής ηλεκτροκίνησης έως το 2035,
αναπροσαρμογή κομίστρων με το υπουργείο να εμφανίζεται διατεθειμένο να συζητήσει μόνο τη φιξ τιμή για το Αεροδρόμιο της Αθήνας,
είσοδος των έμφορτων ταξί στις λεωφορειολωρίδες,
σαφείς κανόνες κατά του αθέμιτου ανταγωνισμού και
επιδοτήσεις που θα δίνουν τη δυνατότητα χρήσης τους ως προκαταβολής για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος.
- Σμαράγδα Καρύδη – Θοδωρής Αθερίδης: Μόλις μαθεύτnκε η είδηση για το ζευγάρι
- Πριν από τον Τσιάρα: Ο πρώτος που διώχνει ο Μητσοτάκης μόλις λήξουν οι κινητοποιήσεις των αγροτών
- Τούμπα όλα με νέα δημοσκόπηση: Εξαφανίζει τον ανταγωνισμό η Καρυστιανού – Σoκ για ΝΔ και Τσίπρα
- Νεα σοκαριστική εξέλιξη στην υπόθεση του 33χρονου αγνοούμενου γιατρού – Ένοχος ο …