Ελλάδα

Απεργία 14 Οκτωβρίου: Τι ισχύει για λεωφορεία, μετρό, ηλεκτρικό, τραμ

Τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, οι δύο μεγαλύτερες συνδικαλιστικές οργανώσεις της χώρας, ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ, κατεβαίνουν ξανά σε 24ωρη πανελλαδική απεργία…

Τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, οι δύο μεγαλύτερες συνδικαλιστικές οργανώσεις της χώρας, ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ, κατεβαίνουν ξανά σε 24ωρη πανελλαδική απεργία, φέρνοντας στο επίκεντρο ζητήματα που αγγίζουν χιλιάδες εργαζόμενους.

Το κύμα διαμαρτυρίας αναμένεται να έχει ισχυρό αποτύπωμα στα μέσα μεταφοράς της πρωτεύουσας, προκαλώντας καθυστερήσεις και αναπροσαρμογές στα δρομολόγια.

Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής ανακοινώσεις, Μετρό, ΗΣΑΠ και Τραμ θα συμμετάσχουν δυναμικά στην κινητοποίηση, με στάσεις εργασίας και περιορισμένα δρομολόγια. Για το Μετρό και το Τραμ, έχει προγραμματιστεί στάση εργασίας από την έναρξη της βάρδιας έως τις 09:00 το πρωί και εκ νέου από τις 17:00 έως τη λήξη της λειτουργίας.

Στο ενδιάμεσο διάστημα, τα δρομολόγια θα εκτελούνται, ωστόσο αναμένονται αυξημένα φορτία επιβατών και καθυστερήσεις, γι’ αυτό οι επιβάτες καλούνται να προγραμματίσουν εγκαίρως τις μετακινήσεις τους.

Ο ΗΣΑΠ, από την πλευρά του, θα συμμετάσχει επίσης στην κινητοποίηση, με αναμενόμενες διακοπές και αραιώσεις στα δρομολόγια. Οι επιβάτες καλό είναι να προβλέψουν επιπλέον χρόνο για τις μετακινήσεις τους και να παρακολουθούν τις επίσημες ανακοινώσεις μέχρι την τελευταία στιγμή, καθώς το πρόγραμμα μπορεί να διαφοροποιηθεί ανάλογα με τη συμμετοχή των εργαζομένων.

Η απεργία αυτή έχει ως αιτία το νέο εργασιακό πλαίσιο που προωθείται, με επίκεντρο τις ρυθμίσεις για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας και τις «13 ώρες». Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις αντιδρούν έντονα, θεωρώντας ότι υπονομεύονται οι συλλογικές συμβάσεις, η σταθερότητα των σχέσεων εργασίας και οι αποδοχές των εργαζομένων.

Η ΑΔΕΔΥ έχει θέσει στο τραπέζι συγκεκριμένα αιτήματα: την απόσυρση του νομοσχεδίου για το 13ωρο, την καθιέρωση 7ωρου, 5ήμερου, 35ωρου, την επαναφορά 13ου και 14ου μισθού, ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς, κατάργηση της εισφοράς 2%, «ξεπάγωμα» της διετίας 2016-2017, σύναψη συλλογικών συμβάσεων στο Δημόσιο και μονιμότητα στις θέσεις εργασίας. Παράλληλα, ζητείται και η κατάργηση του νέου Πειθαρχικού Δικαίου.

Από την πλευρά της, η ΓΣΕΕ απευθύνει κάλεσμα για συλλαλητήριο στο Σύνταγμα στις 11:00 το πρωί, με κεντρικό σύνθημα την αντίθεση στο 13ωρο και στην περαιτέρω ελαστικοποίηση της εργασίας. Στις κινητοποιήσεις συμμετέχει ενεργά και το Εργατικό Κέντρο Αθήνας, ενισχύοντας την παρουσία των συνδικάτων στους δρόμους.

Για το επιβατικό κοινό, αυτό σημαίνει ότι οι μετακινήσεις τη Δευτέρα θα χρειαστούν προσοχή και σωστό προγραμματισμό. Οι ώρες αιχμής θα παρουσιάσουν μικρά «κενά» εξυπηρέτησης, ενώ είναι πιθανές και καθυστερήσεις στα μέσα σταθερής τροχιάς. Οι επιβάτες καλούνται να προγραμματίσουν ραντεβού και μετακινήσεις είτε νωρίτερα είτε αργότερα, ώστε να αποφύγουν συνωστισμό και μεγάλη αναμονή.

Για ασφαλέστερο σχεδιασμό της ημέρας, συνιστάται να ελέγχετε πριν από κάθε μετακίνηση τις επίσημες ενημερώσεις των φορέων συγκοινωνίας, καθώς και τα κανάλια εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού. Όπου είναι εφικτό, προτιμήστε τηλεργασία ή μετακίνηση εκτός αιχμής, ενώ εξετάστε και εναλλακτικές διαδρομές που δεν επηρεάζονται από την απεργία.

Η Δευτέρα αναμένεται δύσκολη για την κυκλοφορία, αλλά οι πολίτες μπορούν να περιορίσουν την ταλαιπωρία με σωστή ενημέρωση και έγκαιρο προγραμματισμό.

Παραλύει ξανά η χώρα: Νέα 48ωρη απεργία – Η ημερομηνία

Χωρίς ταξί για ένα διήμερο την επόμενη εβδομάδα θα μείνει όλη η χώρα καθώς ενιαίο μέτωπο εναντίον του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών συγκροτούν πλέον οι αυτοκινητιστές ύστερα από μήνες αντεγκλήσεων μεταξύ της Ομοσπονδίας και του Συνδικάτου της Αττικής.

Προτεινόμενο ΆρθροΣμαράγδα Καρύδη – Θοδωρής Αθερίδης: Μόλις μαθεύτnκε η είδηση για το ζευγάρι

Αιχμή για την απεργία που εξήγγειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ) για την ερχόμενη Τρίτη και Τετάρτη 2 και 3 Δεκεμβρίου αποτελεί η επικείμενη υποχρεωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση από την 1η Ιανουαρίου 2026, η οποία έχει προκαλέσει ένα εκρηκτικό κλίμα αβεβαιότητας και αντίδρασης.

Η ΠΟΕΙΑΤΑ καταγγέλλει κυβερνητική αδράνεια και σε μια σειρά άλλων θεμάτων που επηρεάζουν τη βιωσιμότητα του κλάδου. Όπως σημειώνει στο ethnos.gr ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Λευτέρης Πετράκης, οι επαγγελματίες του κλάδου βρίσκονται μπροστά σε ένα αδιέξοδο που δεν αφήνει περιθώρια καθυστερήσεων, προειδοποιώντας μάλιστα για απεργία διαρκείας μετά τις γιορτές.

Κεντρικό σημείο της σύγκρουσης αποτελεί η εφαρμογή του νόμου 4710/2020, ο οποίος προβλέπει ότι από το νέο έτος όλα τα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που φτάνουν στο όριο ηλικίας τους θα πρέπει να αντικαθίστανται αποκλειστικά με ηλεκτρικά οχήματα. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), σήμερα στην πρωτεύουσα κυκλοφορούν μόλις 75 ηλεκτρικά ταξί σε σύνολο 14.000 – ποσοστό που καθιστά, κατά τους αυτοκινητιστές, τη μετάβαση πρακτικά ανέφικτη. Η Ομοσπονδία και το ΣΑΤΑ ζητούν παράταση της υποχρεωτικότητας έως το 2035, με την κυβέρνηση να εμφανίζεται έως τώρα αμετακίνητη.

Οι αυτοκινητιστές επισημαίνουν ότι η ηλεκτροκίνηση στον κλάδο έχει να αντιμετωπίσει ακόμα σοβαρές ελλείψεις στις υποδομές. Ο αριθμός των φορτιστών παραμένει περιορισμένος, οι πολυκατοικίες συχνά δεν μπορούν να υποστηρίξουν την εγκατάσταση σημείων φόρτισης χωρίς χρονοβόρες ηλεκτρολογικές παρεμβάσεις και ο αριθμός των εξειδικευμένων συνεργείων είναι μικρός. Την ίδια στιγμή το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού ταξί, που φτάνει τα 30.000 – 35.000 ευρώ, επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους επαγγελματίες, ενώ το λειτουργικό κόστος – όπως η χρέωση πλήρους φόρτισης που κυμαίνεται από 12 έως 24 ευρώ – θεωρείται σημαντικό για οχήματα που χρησιμοποιούνται εντατικά, όπως τα ταξί.

Παρότι ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, άφησε «παράθυρο» εξαιρέσεων για όσους διαθέτουν μία μόνο άδεια και οδηγούν οι ίδιοι το όχημά τους, οι επαγγελματίες τονίζουν ότι αυτή η λύση αφήνει αρκετούς αυτοκινητιστές εκτός. Πολλοί ιδιοκτήτες διαθέτουν δύο ή περισσότερες άδειες και αδυνατούν οικονομικά να αντικαταστήσουν ισάριθμα οχήματα. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση εξετάζει ένα νέο πρόγραμμα επιδοτήσεων, μετά την απένταξη του «Πράσινα Ταξί» από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πρόσφατη τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης αναφέρει ότι έως σήμερα έχουν καταβληθεί στους δικαιούχους 1.194.081,33 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ χρηματοδότηση 2.305.918,67 ευρώ θα δοθεί μέσω του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης έως τις 30 Ιουνίου 2026.

Η τροποποίηση αλλάζει τον τρόπο χρηματοδότησης και καταργεί τη γεωγραφική κατανομή των πόρων, γεγονός που ορισμένοι ερμηνεύουν ως ενδεχόμενο να ανοίξει – έστω περιορισμένα – νέος κύκλος αιτήσεων. Ωστόσο, πηγές με γνώση της υπόθεσης επιμένουν ότι τα διαθέσιμα κονδύλια αναμένεται να κατευθυνθούν σε αιτήσεις που έχουν ήδη κατατεθεί και παραμένουν ανεξόφλητες.

Οι επαγγελματίες, από την πλευρά τους, προειδοποιούν ότι αν δεν υπάρξουν αλλαγές στο ισχύον πλαίσιο, από τον Ιανουάριο θα βρεθούν αντιμέτωποι με την ανάγκη άμεσης αντικατάστασης περίπου 1.500 οχημάτων, ενώ ετησίως περίπου 300 άδειες που μεταβιβάζονται θα απαιτούν υποχρεωτικά ηλεκτρικό όχημα. Αυτό, όπως υποστηρίζουν, θα οδηγήσει σε πτώση της αξίας των αδειών, αύξηση των «ενοικίων βάρδιας» έως 1.700 ευρώ τον μήνα και πίεση προς τα leasing, όπου τα μισθώματα μπορεί να φτάνουν τα 2.500 ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε παρουσιάσει αναλυτικά σε ρεπορτάζ του το ethnos.gr, στα αιτήματα του κλάδου περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:

παράταση της υποχρεωτικής ηλεκτροκίνησης έως το 2035,
αναπροσαρμογή κομίστρων με το υπουργείο να εμφανίζεται διατεθειμένο να συζητήσει μόνο τη φιξ τιμή για το Αεροδρόμιο της Αθήνας,
είσοδος των έμφορτων ταξί στις λεωφορειολωρίδες,
σαφείς κανόνες κατά του αθέμιτου ανταγωνισμού και
επιδοτήσεις που θα δίνουν τη δυνατότητα χρήσης τους ως προκαταβολής για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος.

Ειδήσεις σήμερα

Ροή Ειδήσεων